Hopp til innhold
Psykisk helse

Gaming og utvikling av sosial kompetanse

Det er ikke sjeldent vi hører bekymringer for utvikling av barn og unges sosiale kompetanse, med tanke på at de bruker mye tid på gaming. Heldigvis viser forskning at bekymringen er grunnløs.

Publisert:
9. oktober 2024

En norsk studie fra 2019 undersøkte sammenhenger mellom tid brukt på spilling og utvikling av sosial kompetanse hos barn. 873 barn ble fulgt opp fra de var 6 år til de var tolv år. Barnas sosiale kompetanse ble fulgt opp ved seks, åtte, ti og tolv års alder. Den sosiale kompetansen ble vurdert ut ifra barnas evne til samarbeid, selvkontroll, tilpasning og hvor trygge de var i sosiale settinger.

Resultatene viser at gutter som bruker mye tid på spilling ikke ser ut til å påvirke deres sosiale ferdigheter. Derimot viser undersøkelsen at jenter som bruker mye tid på spilling når de er ti år, ser ut til å utvikle dårligere sosial kompetanse som tolvåringer. De har ikke sett på grunnene til dette.

Studien viser også at de som sliter sosialt spiller mer senere i livet. Dette gjelder både for gutter og jenter. Hør mer om temaet i denne podcast-episoden:

En norsk studie fra 2019 undersøkte sammenhenger mellom tid brukt på spilling og utvikling av sosial kompetanse hos barn. 873 barn ble fulgt opp fra de var 6 år til de var tolv år. Barnas sosiale kompetanse ble fulgt opp ved seks, åtte, ti og tolv års alder. Den sosiale kompetansen ble vurdert ut ifra barnas evne til samarbeid, selvkontroll, tilpasning og hvor trygge de var i sosiale settinger.

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.

Hygen, B., Belsky, J., Stenseng, F., Skalikca, V., Kvande. M.N, Zahl-Thanem, T. & Wichstrøm, L. (2019). Time Spent Gaming and Social Competence in Children: Reciprocal Effects Across Childhood. https://doi.org/10.1111/cdev.13243
Hygen, B., Belsky, J., Stenseng, F., Skalikca, V., Kvande. M.N, Zahl-Thanem, T. & Wichstrøm, L. (2019). Time Spent Gaming and Social Competence in Children: Reciprocal Effects Across Childhood. https://doi.org/10.1111/cdev.13243

Relaterte Artikler

E-sportalliansen

E-sport Alliansen (Bredde E-sport Alliansen) er en samling e-sportklubber som jobber for aktivitetsglede til alle barn og unge. E-sport Alliansens hovedformål er å legge til rette for bredde-e-sportserie, bredde-e-sportcup og erfaringsutveksling. Medlemsklubbene er alt fra idrettsklubber til private klubber.

Vestlandet e-sport

Vestlandet E-sport er en paraplyorganisasjon for klubber og lag i Møre og Romsdal, Vestland og Rogaland. Vi setter spillerne i fokus og folkehelse først i utviklingen av klubber og spillere. Vi ønsker å bidra til en sunn utvikling av e-sport og gaming, slik at dette blir noe positivt både for den enkelte spilleren, familiene og samfunnet generelt.

Play! Festival Bergen 2025

Fra 20.–23. november 2025 forvandles Grieghallen til et pulserende sentrum for innovasjon, nettverksbygging og underholdning. Festivalen samler bransjeaktører, entusiaster og familier i et inkluderende miljø. Play! Bergen arrangeres i samarbeid med Visit Bergen, 777 Esport, Aktive Gamere, Bergen Live, Messeselskapet, Vestland e-sport, Vestland Fylkeskommune og Sparebanken Vest.

Les alle forskningsartikler