Hopp til innhold
  • Podcast

Burde Fortnite Forbys på Skoler?

Er det egentlig farlig å spille Fortnite? Gjør spill med voldelig innhold barna våre mer aggressive? Dette er spørsmål vi ofte får – og som vi diskuterer i første episode av Spillerom, podkasten vår om gaming, forskning og hverdagsliv.

Hender som holder en rød og blå Nintendo Switch. Fortnite logoen vises på skjermen.
Publisert:
5. desember 2024

Spørsmålet dukker nemlig opp med jevne mellomrom, ofte trigget av medieoppslag, skoledebatter eller bekymrede foreldre: Påvirker voldelige dataspill barns og unges oppførsel? Og i verste fall – kan det gjøre dem mer voldelige?

Dette er en påstand som har preget samfunnsdebatten i flere tiår. Fra bekymring for heavy metal på 80-tallet, til voldelige actionfilmer på 90-tallet, har medieinnhold stadig blitt mistenkt for å ha negativ innflytelse. Nå er det dataspillene som står i skuddlinjen.

Hva sier forskningen?

Tross stor offentlig bekymring finnes det i dag lite vitenskapelig belegg for at voldelige spill fører til voldelig atferd. Det forskes mye på temaet, men konklusjonene er ikke så entydige som mange tror. Flere studier peker riktignok på at spill med voldelig innhold kan føre til en midlertidig økning i aggresjon – men aggresjon er ikke det samme som vold.

Aggresjon er en naturlig følelse, på lik linje med glede, sorg eller frustrasjon. Å føle seg irritert etter et intenst spill er ikke det samme som å være en trussel mot samfunnet.

Faktisk bruker forskere ofte eksperimenter som måler små, indirekte tegn på aggresjon – for eksempel hvor mye sterk saus en deltaker heller på maten til en annen person etter å ha spilt et spill. Dette sier kanskje mer om hvordan vi reagerer i øyeblikket, enn om hvordan vi faktisk oppfører oss i det virkelige liv.

Farlig innhold – eller farlig holdning?

En større bekymring bør kanskje være hvordan vi snakker om barn og unge som spiller. Når en skole velger å sende bekymringsmeldinger til foreldre om enkeltspill som Fortnite, uten tydelig grunnlag, risikerer vi å stigmatisere barn og bygge barrierer mellom dem og voksne.

I stedet for å forby, fordømme eller frykte, bør vi heller snakke med barn og unge om hvordan de spiller, hvorfor de liker det – og hvordan det påvirker dem. Mange barn opplever fellesskap, mestring og glede i spillverdenen. Dette fortjener å bli anerkjent og forstått, ikke sensurert.

Så, hva bør vi gjøre?

Det viktigste verktøyet vi har er dialog. Vi må tørre å være nysgjerrige på unges digitale liv – ikke bare bekymret. Vi bør sette grenser når det trengs, men også lytte og lære.

Dataspill er ikke en ny fiende. Det er en del av hverdagen til millioner – og som alle andre kulturytringer, kan det gi både utfordringer og verdifulle opplevelser. Nøkkelen ligger i å forstå forskjellen.

🎧 Vil du høre mer om dette temaet? I første episode av Spillerom diskuterer vi påstanden om at Fortnite – og andre spill – gjør barn aggressive. Med både faglig innsikt og egne erfaringer dykker vi ned i mytene og realitetene bak overskriftene.

Relaterte Artikler

Er Dataspill Avhengighetsskapende?

“Han sitter på rommet hele dagen og gamer – han må jo være avhengig?”Spørsmålet stilles ofte, men svaret er sjelden så enkelt. I tredje episode av Spillerom tar vi for oss et av de mest omdiskuterte temaene i gamingverden: avhengighet. Hva betyr det egentlig å være “spillavhengig”? Og hvordan skiller man det fra sunn og engasjerende spilling?

Mikey Karlsen på Spillerom Podcast

Cerebral Parese og Tilgjengelighet i Gaming

"Jeg kunne ikke spille fotball. Men jeg kunne spille FIFA."For Mikey Karlsen ble gaming inngangsbilletten til et fellesskap – til mestring, moro og muligheter. I andre episode av Spillerom snakker vi om noe som altfor sjelden får nok plass: tilgjengelighet i gaming.

Les alle forskningsartikler