Et rom for alle
I en bransje som ofte beveger seg raskt, har tilgjengelighet lenge blitt sett på som noe “ekstra”. Noe man legger til hvis man har tid og penger. Men for mange er det nettopp tilgjengelighet som avgjør om man i det hele tatt kan være med.
Mikey, som har en funksjonsnedsettelse og kun kan bruke én arm, forteller hvordan utviklingen i spillverdenen en periode etterlot ham på sidelinjen. Jo mer komplekse kontrollsystemene ble, jo vanskeligere ble det å delta. Og selv om det finnes utstyr tilgjengelig, stopper det ofte opp ved kunnskap, opplæring og praktiske hindre.
Fra frustrasjon til innovasjon
I episoden får vi høre historien om hvordan Mikey og Bjørn Inge sammen utviklet en spesialtilpasset kontroller – bygget med kjærlighet, teknisk nerding og 3D-printing. For tilgjengelighet handler ikke bare om at det finnes løsninger. Det handler om at de fungerer – for den enkelte. Gaming handler også om stil, identitet og tilhørighet. “Ingen vil bruke en kontroller som ser ut som noe fra et sykehus,” sier Mikey.
En bransje i bevegelse
Store aktører som Sony og Microsoft har begynt å ta tilgjengelighet på alvor. Likevel er det fremdeles langt mellom løsningene – og ofte vanskelig å få tak i, teste og sette opp. Mikey etterlyser støtteordninger som gjør det mulig for spillselskaper å inkludere tilgjengelighet fra starten, og ikke som et tillegg i ettertid.
🎧 Vil du høre mer? I episode 2 av Spillerom møter vi Mikey Karlsen og snakker om hvorfor tilgjengelighet i gaming angår oss alle – og hvordan små endringer kan gjøre en enorm forskjell.